FrågaFAMILJERÄTTGod man29/11/2018

Vad är skillnaden mellan en god man och ett personligt ombud?

Hej. Vad är det för skillnad på en god man och ett personligt ombud? Kan man ha både en god man och ett personligt ombud samtidigt? Sköter ett personligt ombud räkningar till personer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den grundläggande skillnaden är att god man är ett juridiskt styrt uppdrag som tillsätts av tingsrätten efter ansökan av den som ansökningen gäller eller annan närstående. Medan personligt ombud är ett professionellt uppdrag som kan erbjudas via kommunen.

Uppdraget som god man regleras i 11 kap. föräldrabalken (FB) och innebär att man har rätt att agera för den enskilde inom ramen för det förordnande man fått. Det kan handla om att hjälpa den enskilde med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom och sörja för sin person (11:4 FB). Den gode mannen kan dock aldrig företa en bindande rättshandling utan samtycke från den som godmanskapet avser (11:5 FB).

Uppdraget som personligt ombud innebär att man hjälper den enskilde i vardagen med sådant som kontakt med olika myndigheter och vårdgivare och bedriver motivationsarbete m.m. För att inte bara stödja utan faktiskt företräda den enskilde i kontakten med olika myndigheter krävs en fullmakt för detta.

Uppdragen tangerar alltså varandra i vissa avseenden, men uppdraget som god man är mer långtgående rättsligt och ekonomiskt. Gällande att sköta räkningar och den enskildes ekonomi är detta något som en god man gör, inte ett personligt ombud. Det personliga ombudet kan dock hjälpa den enskilde med att exempelvis ansöka om att tilldelas en god man som kan göra detta.

Det finns inte något principiellt hinder mot att ha både en god man och ett personligt ombud (se SOU 2004:112 s. 466 f.). Inte heller finns något bestämt hinder mot att en person fungerar som både god man och personligt ombud samtidigt.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare