FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/09/2018

Vad är skillnad på direkt och indirekt skada?

Vad är det för skillnad på direkt och indirekt skada? Gärna exempel...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med begreppet "direkt skada" avses en förlust som "till sin förekomst och omfattning är en normal och beräknelig följd av det skadeståndsgrundande avtalsbrottet. En direkt skada är en omedelbar följd av en fara. Om faran utgöres av brand är således den brandskada som uppstår på det föremål som brinner en direkt skada till följd av branden. Enligt köplagen, KöpL som skiljer på direkt och indirekt skada (67§ KöpL) är direkt förlust exempelvis utgifter för resor, telefonsamtal eller utredningsarbete som du haft på grund av att varan är felaktig.

Indirekt förlust är förlust som beror på att produktion eller näringsverksamhet bortfaller, minskar eller inte kan bedrivas som planerat pga felet.

Med vänliga hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare