Vad är skäligt tid för reklamation vid köp av spis om köparen är privatperson?

Hej

Fått spis levererad med skada på emaljen. Lager eller transportskada. Upptäckte och anmälde detta efter drygt 4 veckor. Företaget säger nu att dem kan inte ersätta skadan pga att man måste anmäla inom 4 veckor samt att garanti och reklamationsrätt inte gäller vid yttre påverkan. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i konsumentköpslagen men jag måste även påpeka att eventuella avtal mellan dig och säljaren också kan påverka svaret. Eftersom jag inte vet detta avtalets innehåll kommer jag kommentera detta i slutet.

Vilka regler blir tillämpliga?

Som jag tidigare nämnde är det konsumentköpslagen som gäller mellan dig och säljaren. Frågan som blir viktig för oss är om risken har gått över på dig som köpare eller inte. Av frågan framgår det att skadan uppkommit när den transporterats eller lagrats hos säljaren. Det är först när varan är avlämnad som risken har gått över på köparen (2 kap. 6§ KköpL). Det är vidare först när du fått varan som risken har gått över på dig (2 kap. 3§ KköpL).

Det framgår vidare att det är fel på varan eftersom emaljen är skadad och den avviker så från dess beskrivning (4 kap. 5§ KköpL). Det följer så att säljaren ansvarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt (4 kap. 14§ KköpL).

Eftersom varan är felaktig har du rätt att kräva omleverans eller avhjälpande av felet (5 kap. 1§ som leder till 5 kap. 4-11 §§ KköpL). Det framgår så att du reklamerat felet vilket gör att om du har gjort detta inom skälig tid efter att du borde märkt felet har du rätt att få felet avhjälpt (5 kap. 2§ 1 st KköpL). Vad är så skälig tid? Enligt konsumentköplagen finns det en del parametrar som ska hjälp till med den bedömningen men i vårt fall framgår också en hjälpregel som säger att en reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid (5 kap. 2§ 1 st  sista meningen. KköpL). Ett krav med anledning av fel preskriberas i och med tidigare nämnda bestämmelse och som jag tolkar lagen först 3 år och 2 månader efter leverans eller inom längre tid som parterna har avtalat (5 kap. 2§ 2 st. KköpL).

Sammanfattningsvis

Av din fråga är det tydligt för mig att varan har skadats under leverans och att du inte har haft risken när varan skadats. Det framgår vidare för mig att du reklamerat i tid eftersom tvåmånadersregeln är uppfylld att säljaren säger att man måste reklamera inom 1 månad är inte en relevant invändning eftersom lagen talar att avtal som tid över denna 2 månaders tid kan avtals. Att avtala om annat får anses oskäligt enligt avtalslagen men kan likväl vara möjligt (3 kap. 36§ AvtalL). Här kan eventuella villkor i avtalet påverka men jag skulle säga att ett sådant avtal inte har någon slagkraft vilket gör att du absolut har rätt att kräva avhjälpande eller omleverans! Vidare att säljaren säger att garanti och reklamationsrätt inte gäller vid yttre påverkan är struntprat eftersom säljaren har ansvar för varan tills dess att den levererats (2 kap. 6§ KköpL). Ett eventuellt avtal kan här dock möjligen påverka denna bedömningen på den punkten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare