FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/07/2018

Vad är ska ingå i bodelningen mellan sambos och när ska värdering av egendomen ske?

Efter att ha separerat från min sambo ska jag nu lösa ut henne ur huset som jag bott i, betalt och underhållit sen hon flyttade för 3 år sedan. Hon vill att vi ska gå efter en värdering som gjorts i år men jag tycker vi ska gå efter den som gjordes då hon flyttade. Vilket är rätt?

Hon kommer även ibland och vill hämta saker i huset men har hon rätt till det efter så lång tid?

Vi har ej gjort någon bodelning.

Vad gäller för fordon som jag står skriven på? (MC, pickup, snöskoter, släpvagn och båt) ska sånt ingå i delningen?

Jag har även ett arrende på en båtplats (som går att sälja) som jag fått av min far och den har inget med huset att göra men nu vill hon att jag löser ut henne där också. Har hon rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upplösning av ett samboförhållande

Vid samboförhållande är bodelning vid separation inte obligatoriskt. Detta kan läsas ur 8 § sambolagen (SamboL). Där framgår det att bodelning ska göras om någon av samborna begär det. Något formkrav för begäran finns inte, men det ställs förhållandevis höga krav på tydlighet vid en begäran om bodelning. Följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt. Den som påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristen får normalt anses ha bevisbördan för sitt påstående, se NJA 2008 s. 49.

Nu vet inte jag om någon av er har begärt någon bodelning, men är det som så att ingen av er efter ett års tid efter att ert samboförhållande upphörde, dvs när man flyttar ifrån varandra eller någon av de andra förutsättningarna enligt 2 § SamboL är uppfyllda, så går det inte längre att begära en bodelning enligt sambolagen.

Är det på det sättet så får ni i så fall själva försöka komma överens om att dela upp egendom emellan er. Är det som så att någon av er har begärt bodelning inom ett år men att ni har dröjt med att dela upp samboegendomen mellan varandra så ska en bodelningen ske.

Vad ska delas lika? Vad gäller för fordon som jag står skriven på? (MC, pickup, snöskoter, släpvagn och båt) ska sånt ingå i delningen?

Det som kan delas lika mellan er är samboegendom. Enligt 3 § Sambolagen (SamboL) så utgör samboegendom den gemensamma bostaden och bohaget. Lösöre eller t.ex pengar på bankkonto kan inte klassificeras som samboegendom och ska inte ingå i någon bodelning. Din MC, pickup, snöskoter, släpvagn, båt etc ska därför inte ingå i bodelningen.

Den egendom som inte är samboegendom ska delas upp mellan er enligt äganderätten, dvs ni behåller det som ni själva äger. Så du tar det som är ditt och hon det som är sitt.

När det gäller bostad och bohag krävs det vissa förutsättningar för att bostaden och bohaget ska räknas som samboegendom. Bostaden/bohaget ska vara införskaffat under själva samboförhållandet och den ska ha förvärvats för gemensam användning. Vi får utgå ifrån att dessa kraven är uppfyllda och därmed utgör fastigheten samboegendom. (se 5 § SamboL)

Utgångspunkten för fördelningen sker ut efter den dag samboförhållandet upphörde. Bodelningen ska utgå från egendomsförhållandena på brytdagen, d.v.s. dagen när samboförhållandet upphörde, 8 § sambolagen. Tillgångar och skulder som dyker upp efter denna tidpunkt ska inte ingå i bodelningen. Så alla nya saker, allt som har gått upp i värde, alla nya skulder som var och en ådragit sig efter att ni flyttade ifrån varandra ska inte vara med i bodelningen.

Hon vill att vi ska gå efter en värdering som gjorts i år men jag tycker vi ska gå efter den som gjordes då hon flyttade. Vilket är rätt?

Värdering av egendomen ska ske så nära bodelningen som möjligt, alltså vid själva bodelningstillfället. Exempelvis om bodelningen skulle ske idag så värderar man era tillgångar till det värde den har idag. En värdenedgång som drabbat egendomen får därför bäras av båda parter. Detta förutsätter att värdenedgången inte är orsakat av någon av part, eftersom i sådant fall kan den parten behöva kompensera den andra för värdenedgången. Dock förutsätter jag inte att så är fallet. Hon har alltså rätt.

Som utgångspunkt gäller därför att båda parterna får bära en värdeminskning av egendomen. Däremot är det möjligt för parterna att själva komma överens om hur egendomen ska värderas vid en bodelning i det fall de önskar det.

Jag har även ett arrende på en båtplats (som går att sälja) som jag fått av min far och den har inget med huset att göra men nu vill hon att jag löser ut henne där också. Har hon rätt till det?

Nej hon har inte rätt till ditt arrende eftersom det inte utgör samboegendom. Hade ni däremot varit gifta hade det med hög sannolikhet varit så att arrendet skulle ingå i bodelningen, men har man enbart varit sambos så har man inte rätt att ta del av den andres egendom i samma utsträckning.

Hoppas det var svar på din frågor!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare