Vad är påföljden av narkotikabrott?

Hej. Jag är misstänkt för ett innehav av 100 gram hasch och en överlåtelse på 50 gram.

Jag har ett ordnat liv få jag studerar och jobbar. Har även berättat för dem att haschet har varit en självmedicinering för mig då jag tidigare var begränsad av mitt kokainmissbruk som jag lyckades ta mig ur och går idag därför även på AA möten för att hålla mig från alkoholen. Har varit samarbetsvillig från det att jag blev gripen då jag inte har någonting att dölja.

Tidigare ostraffad förutom ett narkotikabrott för cirka 3 år sen av normalgraden då jag fick ett strafföreläggande när jag åkte iväg på behandling.

Vad kan påföljden av detta bli?

Tacksam för svar då fängelse är det sista jag vill behöva sätta min fot i.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ringa brott eller brott av normalgraden?

Olovligt innehav och överlåtelse av narkotika är båda klassade som narkotikabrott enligt 1 § 1 st. 1 och 6 p. NSL. Enligt 2 § NSL finns det möjlighet till att dessa brott ska klassas som ringa narkotikabrott. I bedömningen om det ska vara brott av normal eller ringa grad ska man beakta alla omständigheter i fallet, men speciellt narkotikans art och mängd. Det är flera faktorer som spelar in i bedömningen, t.ex. renhetsgrad, omse det är för eget bruk eller överlåtelse, ålder på de inblandade. I praxis och tidigare domar har gränsen för cannabis legat vid ca 50 gram om man bara ser till mängd cannabis. Alltså skulle något över det bedömas som brott av normalgraden.

Straffmätningen

Narkotikabrott av normalgraden har i rättspraxis ansetts utgöra brottslighet av sådan art att det finns en presumtion för att påföljden ska bestämmas till fängelse. I fråga om mindre allvarlig sådan brottslighet finns det dock ett visst utrymme att döma till en icke frihetsberövande påföljd, om förutsättningarna för påföljden i övrigt är uppfyllda. Det gäller framför allt om brottet avser innehav för eget bruk eller huvudsakligen eget bruk. De grundläggande bestämmelserna om straffmätning finns i 29 kap BrB. Vid bedömningen av straffvärdet ska beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person. Vad gäller narkotikabrotten har dock de faktorer som behandlas ovan i allmänhet störst betydelse för straffvärdesbedömningen.

Tidigare brottslighet har betydelse för påföljdsbestämningen. Som framgår av lydelsen av 29 kap 4 § BrB ska den tilltalads tidigare brottslighet beaktas i första hand vid påföljdsvalet. Att en tilltalad tidigare har lagförts för brott kan då leda till att en strängare påföljd än som annars hade varit nödvändig får väljas. Detta framgår av 30 kap. 4 § BrB. Dock har domstolarna varit försiktiga med att tillämpa regeln.

Hur domstolen kommer att beakta dina tidigare brott är tyvärr svårt för mig att bedöma, men en övervägande risk finns att de kommer att ha dina tidigare brott i beaktning.

Vid val av påföljd ska rätten enligt 30 kap. 4 § Brottsbalken (BrB) fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse.

Eventuell påföljd

Alltså i ditt fall rör det sig om en större mängd cannabis, både för eget bruk men även för överlåtelse vilket ofta beaktas som ett strängare brott då det påverår flera personer. Utifrån enbart dessa grunder skulle jag bedöma detta som narkotikabrott av normalgraden vilket har fängelse i upp till tre år i straffskalan enligt 1 § NSL. Du har även tidigare blivit dömd för narkotikabrott vilket kan beaktas av domstol då det talar för ett återfall i brottslighet och kan ligga dig till last. Eftersom du redan fått strafföreläggande och behandling kan en domstol anse att det är en åtgärd som inte är tillräcklig och fängelse kan då bli aktuellt. Narkotikabrott är dock ett sådant brott som är svårt att bedöma eftersom det är ett beroende och det kräver ofta viss behandling. Det eventuella fängelsestraffet i den aktuella frågan är då viktig eftersom ett fängelsestraff över ett år gör att behandling enligt LVM enbart är aktuell om det finns särskilda skäl enligt 31:2 BrB.

Innan man dömer till fängelse ska man först se på chanserna till villkorlig dom eller skyddstillsyn. Skyddstillsyn bedöms vara ett stråångare straff än villkorlig dom och kan vara ett större alternativ till fängelse vid narkotikabrott. Cannabis och hasch anses generellt vara narkotika av mindre farlig art. Men eftersom det även gäller överlåtelse av narkotika tror jag att du får vara beredd på att eventuellt fängelsestraff kan bli aktuellt.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare