Vad är mina rättigheter som sambo vid en bodelning när egendom sammanblandats?

Hej! Jag ska flytta in med min pojkvän i januari i hans bostadsrätt. Vi vill rusta köket och badrummet. Om vi delar på kostnaden för att rusta om lägenheten vad blir mina rättigheter vid en eventuellt bodelning? Behöver jag köpa in mig på hans bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kort sagt kan sägas att dina rättigheter beror på om din pojkvän köpte lägenheten för att ni gemensamt skulle bo där eller för sig själv. Köpte han den för er två har du rätt till halva värdet av den. Då kan det vara onödigt att köpa in dig i den. Annars kan du genom att köpa in dig säkra åtminstone den delen du köpt in dig för. För en längre utläggning se nedan.

Sambolagen reglerar ert förhållande

När du och din pojkvän flyttar ihop kommer ni att ses som sambos (1 § sambolagen). Därför är sambolagen tillämplig. När ert förhållande som sambos upphör kan någon av er inom 1 år begära bodelning (8 § sambolagen). En bodelning behövs om ni vill att egendomen ska fördelas på annat sätt än utefter vem som äger egendomen. Ert samboförhållande kan upphöra om ni gifter er, flyttar isär eller om någon avlider (2 § sambolagen). Gifter ni er kan ni inte begära bodelning. Dina rättigheter är att få ut hälften av vad som ingår i bodelningen, oavsett vem som står som ägare (14 § sambolagen).

Vad ingår i en bodelning?

I bodelningen ingår all er egendom som är samboegendom. Er samboegendom är er gemensamma bostad och de möblerna samt inredning ni har i den, om de köptes in för er gemensamma användning (3 § sambolagen). Du nämner i frågan att du ska flytta in i din pojkväns lägenhet. Om han köpte den för att ni två skulle bo där (gemensam användning) betyder det att den är samboegendom. Då delas den lika mellan er, i praktiken får ni ut halva värdet var.

Har han köpt den tidigare utan tanke på att ni skulle bo där räknas den inte som samboegendom. Rättare sagt krävs att han vid inköpet haft en avsikt att ni gemensamt skulle bo där. En tanke att det eventuellt skulle kunna komma att bli så räcker högst sannolikt inte. I så fall ska den inte tas med i bodelningen och han får behålla hela själv. Samma sak gäller de möbler och den inredning som finns i lägenheten.

Vad händer med det du betalat för upprustningen?

Om du betalar för att rusta upp lägenheten kommer det att bli en del av lägenheten. Det kommer alltså inte göras någon skillnad på lägenheten och det du investerat i den. Upphör ert samboförhållande och någon begär bodelning fördelas den upprustade lägenheten enligt ovan. Det vill säga om din pojkvän inte köpte lägenheten för er gemensamt får du ingenting av de pengarna.

Behöver du köpa in dig i lägenheten?

Först och främst kan du dock fundera på om det behövs. Är lägenheten samboegendom kommer den ingå i bodelningen. Då kommer du ändå få ut halva värdet av lägenheten och därav mer än du investerade i upprustningen. Kanske behövs det då inget mer. Kanske kommer ni vara osams när ert samboförhållande upphör. I så fall kan han komma att vara motsträvig. Du har fortfarande rätt men för att få rätt kan du behöva gå till domstol. Det är oftast en jobbig upplevelse som jag inte kan rekommendera.

Kommer du fram till att lägenheten inte kommer ingå i bodelningen eller att du ändå vill säkra upp dina rättigheter kan du köpa in dig i lägenheten. Om den då inte inte tas med i bodelningen får du den delen du köpt in dig med, det vill säga det du äger. Köper du in dig med 25% får du så mycket av det totala värdet. Delar ni lika på kostnaden för att rusta upp lägenheten kommer du inte få ut allt du betalat för vid en bodelning. Därför kan det vara bra att du köper in dig med 50%. Alternativt kan du bidra med så stor del som du får köpa in dig med.

Du kan annars välja att ingå ett samboavtal

Ett annat sätt att själv bestämma över dina rättigheter är om du och din pojkvän ingår ett samboavtal. Då kan ni själva reglera hur er egendom ska fördelas vid en bodelning (9 § sambolagen). Det krävs dock att ett samboavtal följer vissa formkrav. Det kan också vara knepigt att formulera avtalet på ett sätt som får de konsekvenser ni vill. För ett upprätta ett samboavtal skulle jag därför rekommendera att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny.

Allt gott,

David Naud BjörklundRådgivare