Vilka är mina rättigheter om jag inte kan nyttja min lokal för min verksamhet?

Hej! Jag hyr lokal i ett hus med flera hyresgäster. Jag har inte kunnat utnyttja min lokal sen jag hyrde den. Min verksamhet är Mental träning, samtalsterapi, mindfullness mm lugn verksamhet. Det visade sig att två rockband är i källaren, vilket jag inte fick information om, utan det skulle bli ett hälsohus. Jag har fått olika information från hyresvärden, olika personer säger olika saker. Bla att kvinnan som jag skrev kontrakt med inte visste om att det var rockband under min lokal trots att det sedan visade sig att det var hon som skrev kontrakt med dom. Jag har betalt hyra varje månad men inte kunnat bedriva verksamhet , tappat mycket inkomst. Vad har jag för rättigheter? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du hyr en lokal där du hade tänkt utföra en lugn verksamhet innefattande bland annat mindfulness, men det sedan visade sig att rockband utövar sin verksamhet under din lokal. Du kan då inte bedriva din verksamhet och undrar nu vad du har för rättigheter.

Då du hyr en lokal och därmed är en lokalhyresgäst aktualiseras den s.k Hyreslagen i Jordabalken 12 kap

Nedsättning av hyran
I enlighet med JB 12 kap 11 § har en hyresgäst rätt till nedsättning av hyran om lokalen inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra (alltså begära, kräva) före tillträdesdagen (JB 12 kap 11 §) och under hyrestiden (JB 12 kap 16 §). Hyresgästen kan då få nedsättning av hyran för den tid lokalen är i bristfälligt skick.

Det ska föreligga hinder eller men utan att hyresgästen är vållande för rätt till nedsättning av hyran i enlighet med JB 12 kap 16 §. Hinder eller men kan anses föreligga vid en inskränkning eller ett försvårande av möjligheten att bedriva den tänkta verksamheten som följer av avtalet. Då talar vi om diverse olika störningar som på något sätt hindrar hyresgästens möjlighet att använda lokalen.

Skadestånd
Vidare är det värt att diskutera skadestånd. Utgångspunkten är att du som hyresgäst ska kunna påvisa att det förekommit en skada och att denna skada beror på hyresvärdens försumlighet. Viktigt att komma ihåg kring skadestånd är att denna försumlighet är central.  Exempelvis att hyresvärden lovat dig att ingen störande verksamhet bedrivs i huset, att hyresvärden visste om att rockbanden hyrde lokalen under men inte informerade dig osv.

Bedömning i ditt fall
Alltså, min bedömning är att du bör ha rätt till nedsättning av hyran och eventuellt skadestånd ifall du kan påvisa hyresvärdens försummelse, med hänsyn till ovan nämnda . Jag rekommenderar alltså dig att tala med din hyresvärd.

Du är varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline om du har fler frågor eller funderingar.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare