Vad är min hyresvärd ansvarig för?

Luften i min lägenhet är fruktansvärt torr. Jag har näsblod eller så ont i bihålorna att jag vaknar varje natt, min hud kliar och svider, och eftersom det varit så här varje vinter kan vi utesluta förkylning eller annat. Även min flickvän upplever torr luft när hon sover över. Jag har hängt luftfuktare över elementen och skaffat en rad krukväxter men det hjälper inte. Förmodligen på grund av att luft sugs ut genom köksfläkten, badrumsventilationen och av någon anledning sugs det ut massor med luft under listerna. På nätterna låter det med samma volym som en 35mm datorfläkt.

Trots Nozoil, näskanna, att jag försöker hänga upp fuktig tvätt i lägenheten och behållarna med vatten på elementet är det ohållbart torrt. Är min hyresvärd ansvarig för detta i någon grad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

i Jordabalkens 12 kap. hittar vi lagrum rörande hyra. Mer specifikt för ditt fall är 12 kap. 11 § där dina rättigheter som hyresgäst, och skyldigheter för hyresvärden tas upp. I första hand ska du meddela din hyresvärd om problemet och påtala att denne ska fixa problemet, om denne inte gör något åt saken kan du gå till hyresnämnden för ett åtgärdsföreläggande som tvingar hyresvärden att ta itu med problemet (p. 5). Om ingenting ändå händer kan du, efter tillsägelse till hyresvärden, avhjälpa felet själv på hyresvärdens bekostnad (p. 1).

Du har även rätt till skälig hyresnedsättning så länge problemet kvarstår, dock endast efter den tiden du gjort hyresvärden medveten om problemet, denna rättighet är oberoende om felet är hyresvärdens eller någon annans fel. Du har med andra ord alltid rätt till hyresnedsättning så länge det är brister i nyttjanderätten, oavsett om det inte är hyresvärdens fel, under den tiden som gått efter du påtalat detta till hyresvärden (p. 3). Till sist är hyresvärden skyldig att ersätta skada, inklusive personskada (p. 4) för att få igenom denna punkt måste ni bevisa att en skada skett och att det är hyresvärdens fel. Om hyresvärden kan visa att skadan/bristen inte beror på hans försummelse så behöver han inte betala skadestånd, dock gäller inte detta för föregående punkt (p. 3 om hyresnedsättning).

Sammanfattningsvis kan du tvinga hyresvärden att reglera brister, om denna inte gör det kan du göra det själv på hyresvärdens bekostnad. Hyresvärden ska även sänka hyran när det är brister i nyttjanderätten, oavsett om det är hyresvärdens fel eller inte, hyressänkning gäller dock endast för den tiden efter ni påtalat bristen till hyresvärden och framåt. Samt finns det en chans för skadestånd, även om det är knepigare att få igenom än de andra punkterna.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare