Vad är mest rättvist vid fördelning av arv mellan arvingar?

Mamma har en sommarstuga. Vad blir mest rättvist för mig o syskonet? Att mitt syskon köper stugan nu av mamma el att vi ärver det efter att mamma dör o mitt syskon köper ut mig då? Bör vi prata med jurist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det blir bättre för dig om ni ärver stugan av din mor för då kommer ni arvingar dela lika på din mors egendom (2:1 ÄB) på hela summan . Skulle din bror köpa stugan från din mor nu, så kommer du inte ha några rättigheter över stugan sen. De pengar som din mor får av din bror, får hon råda fritt över dvs. hon kan slösa de hur hon vill. Vilket kan leda till att ni kanske riskerar att inte få arv om hon slösar bort pengarna.

Det mest rättvisa för dig hade varit om ni ärver stugan när eran mor när hon avlider. För vidare information rekommenderar jag att du kontakta våra duktiga jurister på Lawlines Juristbyrå.

Vänligen,

Maryam NaqqarRådgivare