Vad är hyresvärdens skyldigheter vid mögel?

Hej! Vi har bott i vår hyresrätt i två månader. På taket i sovrummet har svartmögel bildats. Vi kontaktade hyresvärden som säger att det har uppstått på grund av fukt från när vi duschar. Han menar att vi alltid måste öppna fönstret i badrummet samt ha igång lampan (fläkten i badrummet fungerar endast när lampan är tänd) länge efter duschandet. Fönstret i badrummet är väldigt stort och det kommer in massor av kall luft om vi måste ha det öppet varje dag (vi duschar varje dag). Med rådande elpriser är det inte jättekul att behöva ha en lampa tänd konstant. Är detta en rimlig åtgärd? Hyresvärden menar på att huset är gammalt med dålig ventilation. Är det inte hyresvärdens ansvar att se till att ventilationen är fungerande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga enligt följande: Ni bor i en hyresrätt där det bildats svartmögel i taket i sovrummet. Ni tog kontakt med hyresvärden som menade på att det uppstått när ni duschat, och att ni behöver ha en lampa tänd så att fläkten fungerar samt öppet fönster medan ni duschar. Ni undrar således om detta är en rimlig åtgärd.

Då ni bor i en hyresrätt aktualiseras den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresvärdens skyldigheter
I enlighet med JB 12 kap 9 § och 15 § ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Det innebär alltså att du som hyresgäst ska kunna använda din lägenhet till att bo i, där bland annat skador till följd av dålig ventilation inte får vara så omfattande att det inte är möjligt för er att bo i lägenheten och använda den för avsett ändamål.

Vidare enligt JB 12 kap 11 § och 16 § har en hyresgäst rätt att få en skada avhjälpt om lägenheten inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra. Enligt JB 12 kap 11 § p 1 så kan hyresgästen få avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse ombesörja åtgärden.

Alltså, om skadorna inte försvinner nu med de angivna åtgärderna, eller om ni upplever åtgärden som alldeles för oproportionelig och påfrestande för att ni ska kunna bo i lägenheten, bör ni som hyresgäster kunna obesörja störningen och få kostnaden betalt av hyresvärden.

Nedsättning av hyran
I enlighet med JB 12 kap 11 § har en hyresgäst rätt till nedsättning av hyran om lägenheten inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra (alltså begära, kräva) under hyrestiden (JB 12 kap 16 §). Lägenheten ska alltså kunna nyttjas för det avsedda ändamålet. Hyresgästen kan då få nedsättning av hyran för den tid lägenheten är i bristfälligt skick.

Det ska föreligga hinder eller men utan att hyresgästen är vållande för en rätt till nedsättning av hyran, i enlighet med JB 12 kap 16 §. Hinder eller men anses föreligga vid en inskränkning eller ett försvårande av möjligheten att använda lägenheten för det ändamål som följer av avtalet, det vill säga bo i lägenheten. Ni behöver såldes påvisa att det inte är ert fel att det bildats mögel.

Sammanfattande bedömning i ert fall
Alltså, med hänvisning till JB 12 kap och de bestämmelser om nämnts ovan har hyresvärden en skyldighet att tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Jag rekommenderar er därför att åter ta kontakt med hyresvärden och hänvisa till dessa bestämmelser, och dels yrka om nedsättning av hyran, dels påvisa att hyresvärden exempelvis måste erbjuda er en fläkt eller liknande för att få kontroll på problemen eller inte kräva er på kostnaden för lampans el etc.

Om ni har fler frågor eller fungeringar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare