Vad är hundägare skyldig att betala för skada av hunden?

Min kopplade hund blev igår svårt biten (på öppen gata) av en lösspringande hund som kom ut från en tomt och hängde sig fast i halsen på min hund. Vad är det hundägaren blir skyldig att betala? Hela veterinärkostnaden eller enbart självrisken? Ärendet är polisanmält.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hundägare har man ett strikt ansvar över sin hund. Detta innebär att man är ansvarig för skador som ens hund gör även om man själv inte är vållande till dem (19 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Detta innebär att du kan rikta ett ersättningsanspråk mot den andra hundägaren för de kostnader som du har haft på grund av skadan som dennes hund orsakat. Om du enbart betalar en självrisk för veterinärkostnader m.m. för att försäkringsbolaget tar resterande summa är det självrisken du kan rikta som ersättningsanspråk mot den andra hundägaren. Om du inte är försäkrad och/eller betalar mer kan du rikta även dessa kostnaderna mot den andre hundägaren.

Det är alltså de faktiska utgifterna som du haft med anledning av skadan som du kan rikta som ersättningsanspråk mot den andra hundägaren.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare