Vad är föremål för bodelning enligt SamboL?

Ett sambopar utan samboavtal separerar. Fem år senare kräver ena parten filmer på gemensamma semestrar mm. Har man rätt att kräva detta i efterskott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om sambor hittar du i sambolagen (SamboL). Samboförhållandet upphör i detta fall genom 2 § 2 p. SamboL, eftersom samborna separerar. Enligt 8 § SamboL ska en bodelning göras när samboförhållandet upphör om någon av samborna begär det. I bodelningen ingår endast samboegendom som definieras i 3 § samma lag: samboegendom utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag, i det fall egendomen förvärvats för gemensamt bruk. Även om filmer på gemensamma semestrar skulle anses vara samboegendom, finns det en tidsgräns på hur länge en sambo kan begära bodelning i 8 § 2 st. SamboL: begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. I sådana fall är det alltså försent att begära bodelning enligt vad som framgår av din fråga.

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare