FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2020

Vad är ett rimligt mäklararvode att ta upp i bodelningen?

Hej!

Jag och min sambo har precis separat och är just nu i full gång med bodelning av vår bostadsrätt. Tanken är att han ska köpa ut mig. Vi har värderat vår gemensamma bostadsrätt och kommit överens om ett värde vi ska utgå ifrån. Vi har även dragit av den fiktiva skatten. Nu är vi dock oense om mäklararvodet, hur många % ska man egentligen räkna på? Lägenheten är värderad till 2.3 miljoner kronor och han vill gå på 3% i mäklararvode. Är det rimligt eller finns det något man kan gå efter?

Han vill nämligen dra in jurister i bodelningen om jag inte går med på 3%.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det finns ingen exakt regel om vilken siffra man ska ta upp mäklararvodet till. Om det är möjligt kan ni komma överens om en siffra som ni tycker är skälig, och kommer ni inte överens om det kanske ni kan komma överens om att ta in uppgift från en mäklare på orten, och sedan använda den mäklarens prisuppgift som underlag. Mäklararvoden kan variera ganska mycket från stad till stad, och beroende på typen av bostad, så jag kan inte ange något allmängiltigt värde för er att gå på.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare