FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/08/2018

Vad är ett normalt vite för uteblivet umgänge?

Vad är ett normalt vite för uteblivet umgänge

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om barns vårdnad, boende och umgänge ska alltid barnets bästa vara vägledande för bedömningen. Detta gäller även vid bestämmande av vite.

Ett vite ska fungera som en avskräckande faktor för föräldern som inte följer domen om umgänget. Vitesbeloppet ska bestämmas utifrån förälderns ekonomiska förmåga och ska bestämmas till ett belopp som får avskräckande verkan för föräldern. Föräldern kommer då förhoppningsvis att följa domen för att slippa betala vite (21 kap. 3 § föräldrabalken). Det lägsta vitesbeloppet är 5000 kronor.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare