FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/06/2018

Vad är enskild egendom?

Hej

Jag och min man har ett hus, en bil och ett företag tillsammans. Han har egna aktier, men jag vet inte hur mycket. Har jag rätt till hälften av detta? Huset har klart fortfarande lån och bilen med.

Vad räknas som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Vad är enskild egendom?

I lagen ses enskild egendom som ett undantag, dvs bara det som räknas upp i lagen är enskilt. Detta räknas upp i 7 kap 2 § Äktb. De vanligaste är att egendom är enskild på grund av ett äktenskapsförord eller att det föreskrevs vid en gåva eller ett arv. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § Äktb).

Vilken egendom har du rätt till?

Vid en bodelning läggs allt giftorättsgods ihop och delas sedan lika mellan makarna. Du har alltså rätt till hälften av din mans giftorättsgods, men han har också rätt till hälften av allt ditt giftorättsgods. Denna rätten uppstår bara vid en bodelning, det påverkar inte äganderätten under äktenskapet (9 kap 1 § Äktb).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare