Vad är en testamentsexekutor?

Vad gör och vem utser testamentsexekutor? Kostnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentsexekutor är en person som förvaltar och skiftar dödsbon enligt en testators testamente. Man kan i sitt testamente ange vem som ska vara testamentsexekutor. Testamentsexekutorn blir då genom testamentet utsedd att se till att testamentet blir verkställt och att egendomen i dödsboet fördelas enligt vad testamentet stagdar.

Till testamentsexekutor förordnar man exempelvis den jurist som man har tagit hjälp av när man upprättat testamentet, men detta är valfritt. Det är också möjligt att välja att en vän eller någon annan jurist ska vara testamentsexekutor. Kostnaden beror därför på vem man väljer som testamentsexekutor, här på Lawline finns jurister som kan hjälpa till med det och då är kostnaden 2000 kr / timmen.

Om du önskar att boka tid med en utav våra jurister är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare