FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/10/2018

Vad är en förälder skyldig att stå för ekonomiskt?

Hur är reglerna för föräldrarna om man har barn med växelvist boende?

Jag har två barn, de bor bor lika mycket hos sin pappa som hos mig (alltså inget underhållsbidrag åt någon) och vi delar lika på barnbidraget.

Min fråga är vad man som förälder är skyldig att stå för ekonomiskt?

Jag har stått för nästan alla barnens kläder och blev nu trött på det (det håller inte ekonomiskt för mig) och sa till min exman att barnen får ha garderober i respektive hem som den föräldern får stå för. Alltså de kläder jag köper till barnen stannar i mitt hem och de kläder han köper stannar hos honom.

Saken är den att då har de nästan inga kläder när de är hos sin pappa, i alla fall inte just nu. Pappan tycker att jag är elak mot barnen när jag sätter dessa regler eftersom kläderna tillhör dem och inte oss.

Vissa gemensamma kostnader borde ju delas på, om de delas i båda hemmen? Exempelvis busskort, frisör och hur gör man med ytterkläder och skor?

Jag köpte skor till dottern som blev förstörda hos pappan då deras katt kissade i dem, ett par andra skor hon har så har katten bitit sönder dess skosnören. Så kan jag göra något när jag köper kläder/saker till barnen som blir förstörda hos pappan?

Underliga frågor kanske för jag har inte hittat något om detta, så jag vore väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad om barn regleras i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Jag presumerar att ni har gemensam vårdnad över barnen.

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling (6 kap. 1 § FB). Rätten till omvårdnad innebär inte enbart att barnets materiella behov ska tillfredsställas utan det innebär även att krav på barnets psykiska behov. Med materiella behov menas att barnet får bostad och uppehälle.

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 6 kap. 1 § FB blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning (6 kap. 2 § andra stycket FB).

Vårdnadshavaren har även rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Här omfattas att t.ex. förvalta över barnets tillgångar eller besluta om fritidsaktiviteter m.m. Om barnet står under vårdnaden av två vårdnadshavare ska vårdnadshavaren fatta sådana beslut gemensamt (6 kap. 13 § FB).

Det framgår inte dessvärre av föräldrabalken eller någon annan lag om vad vårdnadshavarna är skyldiga att stå för ekonomiskt. Detta beror på att båda föräldrarna är skyldiga att ansvarar för barnets underhåll utifrån barnets behov och föräldrarnas samlande ekonomiska förmåga (se 7 kap. 1 § FB). Det innebär att beslut om fördelning av utgifter som busskort och kläder m.m. ska fattas av dig och din ex make. Ni måste själva komma överens om det. Den rimligaste lösningen är att ni betalar hälften vardera. En tänkbar lösning är att ni skaffar ett gemensamt bankkonto där ni båda fyller på kontot med ett visst belopp som ska användas för barnens utgifter.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Susanne ZahawiRådgivare