FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2020

Vad är det som gör att en bodelning blir juridiskt gällande?

Hej, jag har frågor angående bodelning. Jag skilde mig för 3,5 år sedan. Vi hade inget äktenskapsförord. Vi har två gemensamma barn och ägde tillsammans en bostad. Bostaden värderades och sedan köpte min f d make ut mig. Jag fick ut min del av boendet och köpte en bostadsrätt. Så här långt var allting korrekt. Jag skrev på ett papper där det står att jag mottagit dessa pengar. Dokumentet var "tarvligt" skrivit, innehållsfattigt, inget juridiskt språk, ingen logga etc. Det var svårt att tro att en jurist hade upprättat detta vilket mitt ex hävdade. Ingen annan uppgörelse har skett mellan oss såsom sparade medel på banken, bil, möbler etc. Jag var sjuk och omtumlad av skilsmässan. I efterhand förstod jag att jag blivit lurad, att jag hade skrivit på ett dokument där alla delar inte fanns med som ska vara med i en bodelning. Men att jag fick skylla mig själv som skrev på utan att undersöka detta närmare. Vad är det som gör att en bodelning blir juridiskt gällande? Nu tänker jag att det kanske fortfarande finns en chans för mig att få till stånd en bodelning, vad tror ni? Får jag maila en kopia på avtalet till er för att få svar på vad det är jag egentligen har skrivit under? Har mitt ex gjort något brottsligt som lurat mig? Kan jag polisanmäla honom för detta? I en bodelning som en jurist gör, kan man undanhålla medel som man inte villa ska vara med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att jag inte kan ta del av avtalets innehåll så är det svårt för mig att uttala mig om dels vad avtalet exakt rör, dels vad avtalet kan innebära för rättsliga konsekvenser.

Jag råder dig att ta kontakt med våra jurister för att diskutera saken med dem. Du kan genom att gå in på sidan (http://lawline.se/boka) och boka en tid med en jurist som kan hjälpa dig med ditt problem.

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare