Vad är det för brott när min ex-sambo inte lämnar ut mina saker?

Hej!

Jag o min sambo har flyttar isär.

Hon bor kvar i vårt gemensamma hus och jag har flyttat.

Jag betalar fortfarande min del av driften av huset, har mina saker där och jag har verktyg som jag behöver i jobbet i Bla garaget (har eget företag) men även lite på kontoret inne i huset..

Jag är även skriven där fortfarande.

Nu när jag var uppe så visar det sig att hon har bytt lås på både garaget och huset.

Jag läste att det är olagligt, egenmäktigt förfarande. Stämmer det..?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du flyttat ut och inte längre ses som bosatt i bostaden så får du dock inte gå in i ert tidigare gemensamma hem utan att be om lov först. Vad jag förstår så uppehåller du dig inte längre i bostaden och måste då be din före detta om lov att få gå in i bostaden. Om du skulle gå in i bostaden utan tillåtelse kan du göra dig skyldig för hemfridsbrott, 4 kap 6 § brottsbalken.

Olovligt förfogande

Som du själv nämner så är det viktigt att hon inte vägrar dig att få tillgång till dina saker, annars kan hon göra dig skyldig för brott. Det brott som jag anser kommer att aktualiseras är olovlig förfogande, 10 kap 4 § brottsbalken. Skillnaden mellan olovligt förfogande och egenmäktigt förfarande är bland annat att vid olovligt förfogande så har hon redan tillgång till dina saker i bostaden (dvs "i sin besittning") medan vid egenmäktigt förfarande så tar man något som man inte redan har "i sin besittning", se 8 kap 8 § brottsbalken.

Olovligt förfogande innebär exempelvis att hon vägrar lämna ut saker som tillhör dig. Så länge ni kan komma överens och hon lämnar sakerna på din begäran så begår hon inte olovlig förfogande.

Sammanfattningsvis

Det allra bästa och smidigaste är att ni kan komma överens om hur bohaget ska fördelas och att ni bestämmer en tidpunkt du hämtar dina saker. Om din före detta vägrar lämna ut dina saker så kan hon göra sig skyldig för olovlig förfogande. Då kan du göra en polisanmälan antingen genom att besöka en polisstation eller ringa 11414.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare