Vad är det för brott att ta stryptag på en person?

Hej.

Jag undrar vad brottet blir om en person har tagit stryptag och sedan puttat ner en annan person på golvet?

Inga märken efter tag om halsen men dock blåmärken på ryggen efter att blivit nerputtad i golvet. Personen som gjorde det var alkoholpåverkad.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det låter som att det troligaste är att du beskriver en misshandel, det vill säga att en person har tillfogat en annan person smärta och kroppsskador (i form av blåmärken). För att en person ska kunna fällas i domstol för gärningen krävs att det finns annan bevisning än brottsoffrets egna utsagor som stödjer att det gått till på det sättet, i form av vittnen eller eventuell teknisk bevisning.

Under vissa omständigheter kan en misshandel anses som ett mordförsök, om gärningsmannen haft uppsåt till att brottsoffret skulle dö. Så verkar dock knappast aktuellt i det fallet som du beskriver, utan högst troligt är det en misshandel.

Rådgivare