Vad är den genomsnittliga strafftiden för våldtäkt?

Jag undrar vad den genomsnittliga strafftiden för våldtäkt ligger på?

Lawline svarar

Till att börja med vill jag säga att när det kommer till val av påföljd kan jag inte med säkerhet säga vad den genomsnittliga påföljden är. Detta eftersom en bedömning alltid görs i det enskilda fallet och det i slutändan alltid är upp till domstolen. Jag kan däremot förklara brottet i fråga och vad lagen säger om det.

Av 6 kap. 1 § brottsbalken framgår det att den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Är brottet med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anses som mindre grovt döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brottet däremot att anses som grovt döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt beaktar man särskilt om gärningsmannen har använt våld eller hot som har varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en har förgripit sig på offret.

Straffskalan för våldtäkt är således fängelse i lägst två och högst sex år medan den för grov våldtäkt är fängelse i lägst fem och högst tio år.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare