FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/10/2021

Vad är åtalsunderlåtelse? Och kan jag anmäla åklagaren för att brustit i sin tjänsteutövning?

Jag försökte ta självmord därefter fick jag böter från polismyndigheten jag själv tycker inte att det är rätt efter ett självmords försök så ska man få böter. När jag försökte ta självmord så drack jag ganska mycket alkohol och tog piller som räknas inom narkotikabrott.

Fick då böter för narkotikabrott och jag vet att det är olagligt men i denna situation så ville jag dö.

Har jag rätten att överklaga om detta till min åklagare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att ge mina varmaste omtankar till dig som har behövt vara med om något sådant.

Jag vet inte vilka piller du förtärde vid tillfället, men utifrån din fråga och faktumet att du fick en böter så gör jag det givna antagandet att dessa var narkotikaklassade. Det är som du redan vet olagligt att inneha och förtära narkotika enligt 1 § 6 p. Narkotikastrafflagen. Detta är ett brott som ligger under allmänt åtal enligt 20 kap. 3 § Rättegångsbalken (RB) och det ligger därför inom åklagarens skyldighet att väcka åtal enligt 20 kap. 6 § RB.

Det finns dock ett undantag från denna skyldighet i 20 kap. 7 § RB som stadgar ett s.k. "åtalsunderlåtelse". Detta får ske under de angivna omständigheterna som hittas i första och andra stycket i nämnda lagrum, och närmast till hands för din situation hade varit det som anges i andra stycket om att "åtal får underlåtas...om det av särskilda skäl är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks".

Jag menar på att det är uppenbart att dina handlingar inte visar på kriminella intentioner, utan snarare på ett dåligt välmående. Detta ska vara en sådan särskild omständighet enligt min bedömning som bör föranleda att åtal inte ska väckas enligt 20 kap. 7 § RB.

Dessvärre finns det inga legala möjligheter åtalsunderlåtelse i ditt fall då detta inte får ske efter att en dom har meddelats enligt 20 kap. 7a § RB. Det du skulle kunna göra är att överklaga domen i enlighet med det som står i 51 kap. RB alternativt (vilket jag snarare rekommenderar) är att du vänder dig till justitieombudsmannen som har till uppgift att granska myndigheter och dess tjänstemän. Du kan där anmäla åklagaren för att ha brustit i sin tjänsteutövning med hänsyn till det ovan nämnda, och få vidare hjälp i ärendet.

Mer info om hur man gör en JO-anmälan hittar du här.

Och skulle du behöva hjälp om någon liknande situation skulle uppstå uppmuntrar jag dig att vända dig till familj, vänner eller Mind Självmordslinjen. Det finns alltid en bättre väg ut och ett gladare liv som väntar!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare