Vad anses vara en offentlig tillställning?

Hej!

I lagen FAP 512-1 står det enligt nedan!

Vad är skillnaden på ett offentligt och ett icke offentlig arrangemang?

Tillämpningsområde

1 § Dessa föreskrifter gäller vid tävling eller uppvisning i motorsport på

bana under förutsättning att arrangemanget är en offentlig tillställning.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 kap. 1 § FAP 512-1 så nämns begreppet "offentlig tillställning", jag tolkar det som att det är det begreppet du egentligen undrar över när du skriver "offentligt arrangemang". För att ta reda på vad begreppet "offentlig tillställning" betyder får vi kika i ordningslagen (OL).

Det som avses med en offentlig tillställning är (OL 2 kap. 3 §)

- tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning

- danstillställningar

- tivolinöjen och festtåg

- marknader och mässor, eller

- andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

Viktigt att veta är också att det krävs att tillställningen ifråga ska anordnas för allmänheten eller så ska allmänheten ha tillträde till den för att den ska kunna anses vara offentlig.

Eftersom tävling eller uppvisning i motorsport uttryckligen nämns i ordningslagen som en offentlig tillställning, så är återstående krav att arrangemanget anordnats för allmänheten eller att allmänheten ska ha tillträde till densamma för att tillställningen ska ses som offentlig.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare