FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/05/2018

Väckande av talan om umgänge med barn

Jag vill vara anonym helt så inge namn inte ålder här pga skydda mig!

Jag har suttit inne i anstalt för groft en sak som jag gjort och har ångrat djupt och gjort allt som det ska, Jag erkände brottet, och nu är jag fri från allt , jag är pappa för min pappa men får inte träffa mera mina barn ska det var så? :(. Innan allt hände allt då mådde jag inte bra m.m och det ska jag inte skylla på heller.

sedan nu har jag träffat ny förhållande och hon hade barn med men de fick flytta till deras far pga soc sa stop får inte vara nära dom. Soc har inte pratat med mig och det finns inge papper heller. har pratat med som men de säger att de ger inge info för mig . det känns jobbigt nu känns straffet. vet ni hur och vad jag kan göra

mvh annonymen. jag vill vara helt annonym och soc vill jag inte ha göra mig de har dömt mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill få umgänge med dina barn och undrar hur det går till. Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB).

Enligt 6 kap. 15 § FB har barn rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Umgängesrätten tillhör alltså barnet, och innebär ingen plikt att umgås med föräldrarna. Enligt 6 kap. 2 a § FB ska dock barnets behov av god och nära kontakt med båda föräldrarna beaktas särskilt vid beslut som rör barnet. I ditt fall uppfattar jag det som att socialtjänsten bedömt att umgänge med dig inte vore bra för barnen.

Enligt min uppfattning är det alternativ som står dig till buds att enligt 6 kap. 15 a § FB väcka talan i domstol och begära att rätten beslutar om umgänge. Då kommer en domstol att fatta beslut i frågan om det är lämpligt med umgänge. Innan du gör detta råder jag dock dig att kontakta en yrkesverksam jurist och utvärdera dina möjligheter till framgång eftersom jag inte kan uppskatta dina framgångschanser utan mer information.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare