Utveckla spel med befintlig spelidé

Hej

Jag undrar om det är ok att göra ett spel som liknar ett redan befintligt spel.

Ex 1

Monopol, kan jag göra det under ett annat namn men med samma spelidé ?

Ex 2

Spelkort, kan jag byta ut bilder och använda samma grund ?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är ja, det är okej att göra ett sällskapsspel som liknar ett redan befintligt spel. Själva idéerna till spel, filmer m.m. skyddas inte av den immaterialrättsliga lagstiftningen. Varken upphovsrätt, patent, designskydd eller varumärkesskydd täcker in idéerna bakom spelen.

Vad gäller att utveckla egna spelkort (jag utgår från att du menar en egen kortlek med ruter, spader, klöver och hjärter) finns det enligt min bedömning inte någon risk att det skulle innebära intrång i någon annans rätt eller vara olagligt på något annat sätt.

Vad gäller att utveckla ett spel som liknar Monopol skulle jag vara försiktigare. Själva spelidén är visserligen inte skyddad på något sätt men Monopol som varumärke har skydd enligt varumärkeslagen (VmL). Det betyder att själva utformningen på spelplanen, namnet Monopol, spelpjäserna o.s.v. mycket väl kan vara skyddade enligt 1 kap. 4 § VmL. Därmed begår man ett varumärkesrättsligt intrång om man utvecklar ett spel vars spelplan, namn etc. liknar de som finns i Monopol, 1 kap. 10 § VmL. Även om grundidén till ditt spel är densamma bör utformningen av spelet skilja sig från Monopol. Du kan exempelvis jämföra med spelet Nya Finans som bygger på samma idéer som Monopol men skiljer sig i utformning.

Det kan dessutom finnas risk att man bryter mot marknadsföringslagen om spelet marknadsförs på ett sätt som innebär att man snyltar på Monopols renommé. Att utnyttja att spelet liknar Monopol vid marknadsföringen kan anses otillbörligt enligt 6 § marknadsföringslagen.

Sammanfattningsvis kan du alltså utveckla spel i form av en kortlek eller ett spel som påminner om Monopol. Spelidéerna i sig är inte skyddade. Däremot bör du vara vaksam är det gäller spelet som liknar Monopol att det inte blir för likt sätt till utformning, namn o.s.v. och inte utnyttja likheterna med Monopol vid marknadsföringen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare