FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/09/2013

Utträde ur handelsbolag

Hej! Driver sedan ett antal år tillbaka ett handelsbolag tillsammans med en kompanjon. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb och då det gått lite knackigt på sista tiden så skulle det säkert göra att hb lever vidare om jag slutar. Hur funkar en sådan situation med tanke på skulder m.m? Jag skulle givetvis överlåta min del av bolaget till min kompanjon utan någon form av ersättning men hur ställer sig banken till att han tar över resterande lån osv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med vill jag säga att ett handelsbolag ska ha flera bolagsmän och med en bolagsman tillåts handelsbolag existera endast under en kortare period. Om ett handelsbolag endast har en bolagsman längre än 6 månader måste bolaget träda i likvidation.

Som bolagsman i ett handelsbolag är du personligt betalningsskyldig för alla skulder som handelsbolaget ådragit sig under den tid som du befunnit dig i bolaget. Träder du ur bolaget är du alltså inte betalningsskyldig för senare skulder bolaget ådrar sig, men likväl är du fortfarande betalningsskyldig för de skulder som bolaget har från tiden innan du gick ur bolaget.

Banken kommer således kunna rikta anspråk mot dig personligen så länge bolaget fortfarande har en skuld mot banken hänförlig till din tid i handelsbolaget - och denna kan utkrävas även om du betalat "din del" av skulden eftersom det fortfarande kan finnas skulder kvar för bolagets del.

Mer om just handelsbolag kan du läsa om https://lagen.nu/1980:1102#K2P1S1

Robin HenningsonRådgivare