Utsatt för sexualbrott för nio år sedan - hur ser rättsväsendet på det som hänt?

Jag undrar hur rättssystemet ser på det som hände mig för 9 år sedan.

Jag var på en fest med min killkompis och han hjälpte mig i säng när jag blivit för full. Jag vaknade sedan upp av att han har sin ena hand innanför mina trosor och den andra innanför bhn. Jag stelnar till och han tar tag i min han och för till sitt kön. Jag lyckas då resa mig upp och spring ut därifrån till vardagsrummet där två andra killkompisar fortfarande var vakna.

Jag vågade aldrig anmäla eller berätta för någon då och har mått dåligt över detta sedan dess.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Den handling du beskriver skulle kunna bedömas som en mindre grov våldtäkt – men det är inte säkert. Att utnyttja någons utsatta position och beröra personen penetrerande med fingrarna kan vara en våldtäkt (se RH 2010:37). Troligare är ändå att ditt fall skulle bedömas som ett sexuellt ofredande, vilket är ett inte lika grovt brott. Straffet för en mindre grov våldtäkt sträcker sig upp till fyra års fängelse medan straffet för ett sexuellt ofredande är högst två års fängelse.

Problemet i ditt fall är att brottet hände för nio år sedan. Rättssystemet d.v.s. polis, åklagare och domstol, kan då sakna möjlighet att utreda och döma i ärendet. När straffet för brottet är högst två års fängelse, vilket gäller för sexuellt ofredande, kan rättsväsendet inte hjälpa dig när brottet begicks för mer än fem år sedan. Det framgår av 35 kap. 1 § andra punkten i brottsbalken. Jag tror tyvärr att det saknas tillräckligt stöd för att rubricera (kategorisera) brottet du blivit utsatt för som en våldtäkt. Skulle händelsen du varit med om ändå kunna kategoriseras som en våldtäkt kan polisen starta en utredning som skulle kunna leda till åtal och rättegång. Det framgår av tredje punkten i samma lagrum. Brott med en straffskala upp till fyra års fängelse kan rättsväsendet agera mot i upp till tio år.

Sammanfattningsvis
Rättsväsendet skulle främst tolka händelsen du blivit utsatt för som ett sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken. I andra hand – och till förmån för dig – skulle brottet kunna ses som en mindre grov våldtäkt. Det framgår av 6 kap. 1 § andra och tredje stycket brottsbalken. Det framkommer också genom rättsfallet RH 2010:37. Är det ett sexuellt ofredande kommer en brottsanmälan till polisen inte kunna leda till en förundersökning med en eventuell rättegång till följd. Är det en mindre grov våldtäkt finns fortfarande chans för polisen att börja agera eftersom brottet inte har preskriberats d.v.s. blivit för gammalt. En mindre grov våldtäkt preskriberas inte förrän tio år efter brottstillfället vilket har att göra med att straffet för brottet sträcker sig upp till fyra års fängelse. Det framgår av 35 kap. 1 § tredje punkten brottsbalken punkterna två och tre brottsbalken.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare