FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/12/2018

Utsatt för misshandel. Vad är rimlig ersättning att kräva av gärningsmannen?

Jag blev misshandlad i mitt hem av min brors flickvän. Jag fick ta emot minst tre slag i ansiktet, som slog lös två tänder i överkäken, även brosk slog löst i näsan som nu sitter snett och gör det svårt att andas igen ena näsborren. Jag har inte polisanmält ännu. Om man ska göra upp i godo, vad är då en rimlig ersättning att avkräva.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar har jag utgått från brottsoffermyndigheten (se här) Min bedömning utifrån omständigheterna i din fråga är att det rör en misshandel av normalgrad (se 3 kap 5 § Brottsbalken). Ett skadeståndsanspråk kan föras i samband med åklagarens åtal, vilket kallas för enskilt anspråk (22 kap 1 § Rättegångsbalken, RB). Vid misshandel och rån av mindre slag ligger oftast skadeståndsanspråk (enskilda anspråket) mellan 5000-10 000 kr.

Misshandel är ett brott under allmänt åtal (20 kap 3 § RB), och åklagare har en skyldighet att åtala när tillräckliga skäl föreligger (se 20 kap 6 § RB). Även fast du skulle göra upp i godo med din brors flickvän, så kan fortfarande åtal väckas. Om du gör en polisanmälan, så är åklagare skyldig att väcka åtal. Istället för att göra upp i godo, kan du polisanmäla och föra skadeståndsanspråk i samband med åklagarens talan (22 kap 1 § RB).

vänligen

Therese AxénRådgivare