Utrustning i lägenheten fungerar inte - rätt till nedsättning av hyran

Hej! Diskmaskin ingår i hyran. Den har varit trasig sen den 11 Oktober jag har felanmält den flertal gånger men inte blivit åtgärdat ännu. Hyresvärden skyller det på företaget som ska åtgärda skadan. Jag har kontaktat hyresvärden angående hyresreducering då vi betalar för en trasig diskmaskin som inte går att använda varje månad. Stämmer det att vi ska få hyresreducering pga detta? Vill tillägga att hyresvärden svara på mina frågor förutom detta angående hyresreducering.

Med vänlig hälsning, Anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Hyresvärden har en skyldighet att se till att lägenheten är i sådant skick som det har avtalats om. Det innebär att om ditt hyresavtal säger att en diskmaskin är av de egenskaper i lägenheten som du betalar för så har hyresvärden en skyldighet att se till att diskmaskinen fungerar tillfredsställande. Ett undantag vore om hyresgästen förstört diskmaskinen själv genom vårdslöshet.

Om hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet så har hyresgästen precis som du säger en rätt till skälig nedsättning av hyran under den tiden bristen består. Ett villkor för detta är dock att man inte har fortsatt betala hyra utan invändningar. Du anger dock att du både felanmält problemet samt påtalat frågan om hyresreducering flera gånger så detta lär inte vara ett problem för dig.

Förutom att hyreslagen ger dig rätt till skälig nedsättning av hyran så ger den dig dessutom vissa ytterligare rättigheter. Om hyresvärden efter felanmälan underlåter att rätta till bristen så snart det kan ske har man som hyresgäst rätt att åtgärda problemet själv på hyresvärdens bekostnad. En annan möjlighet är att man kan kontakta hyresnämnden och be nämnden att utfärda ett åtgärdsföreläggande för att få hyresvärden att uppfylla sina skyldigheter.

Svaret ovan bygger på 12 kap. 10-16 §§ jordabalken, även känd som hyreslagen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare