FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/12/2017

Utredning av id-kapning

Hej. Om man har blivit utsatt för en idkapning. Man vet vem det är, man har ip-adress, namn, mobil nummer och hem adress till förövaren.

Vad kan man då göra om polisen lägger ner det på grund av resursbrist för att spåra ipadressen?

Finns det något man kan göra för att få dom att fortsätta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du kan göra är att anmäla händelsen och berätta allt du vet. Polisen har en skyldighet att ta emot alla anmälningar vad det gäller brott. Tyvärr så är id-kapningar väldigt vanligt förekommande och brotten är ofta svårutredda och lågprioriterade vilket gör det svårt att få sådana brott utredda då de största resurserna läggs på våldsbrott. Polis eller åklagare är också i vissa fall skyldiga att lägga ner en förundersökning enligt 23 kap. 4-4a § Rättegångsbalken. Möjligheten finns dock att det tas upp senare även om det inte är vanligt förekommande.

Vidare information om vad du kan göra om du blivit utsatt för id-kapning hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare