Utmätning och Pension

Hej!Har en skatteskuld hos kronofogden.Går kronofogden in och tar mitt pensionssparande eller måste man söka dispens hos skatteverket?Det är ju ändå dom som skickat in till kronofogden.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utmätning kan göras hos en person även om denne har pension. Däremot får rätten till pension inte utmätas om rättigheten behövs för pensionärens försörjning. Det stadgas i 5:8 § utsökningsbalken. Tanken är att utmätning inte skall göras i egendom som den betalningsskyldige behöver för att kunna leva ett drägligt liv. Undantag från utmätning återfinns i 5 kap utsökningsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare