FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/12/2018

Utmätning och konkurs

Hej! Varför gör kronofogdemynigheten så få utmätningar hos Aktiebolag jämför med hos privatpersoner? Har det o göra med att aktiebolags ägare faktiskt kan bli personligt ansvariga istället? Eller finns det andra orsaker?

Allt gott!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid bristande betalningsförmåga avseende aktiebolag, brukar aktiebolag likvideras alternativt gå i konkurs. Ett aktiebolag kan således aldrig bli utsatt för utmätning, utan enbart konkurs då det enbart är aktiebolaget som svarar för dess skulder. Eftersom att det i huvudregel inte föreligger något personligt betalningsansvar vid aktiebolag, så blir privatpersoner sällan betalningsskyldiga för deras aktiebolag, vilket borde vara den främsta anledningen.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga,

Mvh.

Filip BraunRådgivare