Utmätning för skulder hos sambo

Hej,

Min sambo har löneutmätnng hos Kronofogden. Kan ett gemensamt spar som vi funderar på att starta beslag tas? Hur ofta görs en omvärdering av en löneutmätning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller vad som kan utmätas för enskildes skulder finns det reglering i utsökningsbalken.

Vad som gäller vid utmätning är att det som anses vara den enskildes egendom kan utmätas för dens skulder. Det betyder att om ni startar ett gemensamt konto så kan det vara så att pengarna på kontot till en viss del kan bli utmätta. Den delen som alltså anses vara din sambos kan bli utmätt för hans skulder. Huvudregeln när det gäller utmätning är att den som finns i gäldenärens (den som har skulder) besittning tillhör den enskilde och kan bli utmätt. Det betyder att ni bör också vid en eventuell utmätning vara noga med att visa på att kontot är gemensamt och att ni båda råder över det så inte även din del blir utmätt. Ni ska alltså hävda att ni innehar kontot med samäganderätt.

Gällande den andra frågan så räknas hur mycket som ska mätas ut av lönen ut av kronofogden. En löneutmätning kan sedan fortsätta på obestämd tid. Hur ofta en omvärdering görs kan inte jag svara på utan jag råder dig då att kontakta kronofogden för mer information. Ändras förhållandena gällande inkomst och hur stor förmögenhet gäldenären har så bör en omvärdering också göras.

Sammanfattningsvis så gäller det alltså att om ni startar ett gemensamt konto så kan en del av tillgångarna på kontot att komma att bli utmätta för din sambos skulder. Gällande hur ofta omvärdering görs råder jag dig att ställa frågan till kronofogdemyndigheten.

Vill du veta mer se 4 kap. 17 § och 19 § utsökningsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare