Utmätning av tredje mans egendom?

Hej

En fråga om utmätning;

En 50 årig son är skriven hos sin 80 årige mamma. Han arbetar inte och får inte någon socialbidrag utan lever helt och hållet på sin gamle mor.

Nu kommer han att bli utmätt pga skulder.

Hans mamma bor i bostadsrätt.

Vid utmätning, hur räknas hans mors inkomst samt bostad in?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förhållandet till tredje man (mamman) vid utmätning regleras i 4 kap. utsökningsbalken (UB). Utmätning kan ske i lösöre, annan lös egendom och fast egendom. Enligt 4:17 UB (HÄR) får gäldenärens (sonens) egendom utmätas endast om det framgår att han är ägare till egendomen. Detta är något som utmätningssökanden har att bevisa - sonen behöver alltså inte själv bevisa att egendomen är hans mammas, utan utmätningssökanden ska snarare bevisa att egendomen är hans. 4:17 UB tillämpas bl.a. på egendom som ej kan vara föremål för besittning, t.ex. banktillgodohavanden. Mammans inkomst är en sådan typ av egendom - och såvida det inte framgår att mammans inkomst också är sonens egendom kan den inte utmätas. Samma bestämmelse tillämpas även i det fall att sonen inte besitter egendomen, dvs. att det ska framgå att egendomen isåfall är hans och inte besittarens.

Vad gäller egendom som besitts av gäldenären (bostadsrätten) gäller 4:18 UB (HÄR ). Detta är en slags presumtionsregel som har sin utgångspunkt i besittningsbegreppet. Man kan säga som så att besittning ger sken av äganderätt varför besittning av egendom ger presumtionsverkan för äganderätt. Detta betyder att om gäldenären har viss egendom i sin besittning ska gäldenären anses vara ägare om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan. I detta fall är det tredje man (mamman) som har att styrka att egendomen är hennes och inte sonens. Är det istället så att sonen och mamman sambesitter egendomen är 4:19 st. 2 UB tillämplig (HÄR). Vid sambesittning presumeras istället (i motsats till vad som gäller för "ensambesittning") att den andre samägaren (mamman) är ägare av egendomen. För att denna presumtion ska brytas måste utmätningssökanden visa att det framgår att gäldenären är ensam ägare till egendomen.

I detta fall verkar det närmast vara fråga om att mamman besitter inkomsten medan bostadsrätten är föremål för sambesittning. I detta fall ligger på utmätningssökanden att visa att egendomen är gäldenärens och inte mammans. Enligt huvudreglerna för bestämmelserna torde mamman i detta fall inte ha något att oroa sig över - egendomen blir inte föremål för utmätning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare