Utmätning av sjukersättning

Hej

Får kronofogden göra utmätning på sjukersättning från försäkringskassa om beloppet är 10036kr/mån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Utmätning av lön regleras i 7 kap UB (Utsökningsbalken). Sjukersättning får utmätas enligt 7 kap 1 § och 2 §. Detta får tas i anspråk genom utmätning endast till den del den överstiger vad gäldenären behöver för sitt och familjens underhåll enligt 7 kap 4 § UB.

För 2021 är normalbeloppet: 5 016 kronor för en ensamstående vuxen. 8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor. (https://kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html )

Slutsatsen blir att Kronofogden får utmäta.

Aya AlwanRådgivare