Utmätning av samägd bostadsrätt

Mamma och pappa har fått en utmätning på sin bostadsrätt av kronofogden. Det är bara pappa som har skulder hos kronofogden, mamma har inga skulder/lån överhuvudtaget. De står idag som ägare till hälften var på sin bostadsrätt. Vi har nu lämnat in en överklagan till kronofogden om utmätningen av deras bostad. Vår fråga är: Kan man skriva över bostadsrätten på mamma, så mamma står som ensam ägare på den nu? Vad kan hända om man gör det? De vill ju verkligen behålla sin bostadsrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätning (dvs. att egendom tas i anspråk för att täcka en skuld) finns i utsökningsbalken (UB)

Utmätning av bostadsrätt

Bostadsrätter är lös egendom. Lös egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör den betalningsskyldige (4 kap. 17 § UB). Presumtionen är att gäldenären, alltså den person som har en skuld (i detta fall din pappa), är ägare till lös egendom som han har i sin besittning. Undantaget är om det framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 18 § 1 st. UB).

När gemensam besittning föreligger blir istället 4 kap. 19 § UB aktuell. Om gäldenären är gift eller har sambo anses allt som finns i det gemensamma hemmet tillhöra den skuldsatte, om det inte görs sannolikt att makarna är samägare till egendomen enligt samäganderättslagen (4 kap. 19 § 1 st. UB).

Om både din mamma och pappa står som ägare till bostadsrätten borde det vara enkelt att bevisa att bostaden är samägd. Samägd egendom kan dock bli utmätt, men din mamma har då rätt att få summan som motsvarar hennes andel i bostadsrätten (8 kap. 8 § UB).

Egendom som inte är utmätningsbar

Kronofogdemyndigheten får inte utmäta egendom som är undantagen enligt lag. Exempel på sådan egendom är egendom som genom särskild föreskrift vid gåva eller testamente har ett överlåtelseförbud där det framgår att den inte får överlåtas av den som förvärvar egendomen (5 kap. 5 § UB).

Vissa överlåtelser kan dock återvinnas om din pappas skulder skulle resultera i att han går i personlig konkurs. Med återvinning menas en rättshandling som gäldenären har gjort före konkursen återgår. Gåvor till närstående kan återvinnas om de fullbordats senare än 3 år före ansökan om konkurs (4 kap. 6 § konkurslagen).

Sammanfattning

Bostadsrätten kommer att presumeras vara din pappas. Detta borde dock enkelt kunna motbevisas i och med att båda dina föräldrar står som ägare till bostadsrätten.

Trots att bostaden är samägd kan den utmätas, men din mamma då har rätt till dess halva värde. Om ni ger bostadsrätten i gåva finns risken att denna gåvan återvinns.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen. Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare