Utmätning av fastighetsandel

Äger en fastighet till 75%, vad händer om den som äger resterande 25% går i konkurs,? både privat och med enskild firma?.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom enskilda firmor inte är så kallade juridiska personer, kan de inte heller rättshandla eller äga saker. Det är istället den som driver den enskilda firman som äger sakerna som används av den enskilda firman, och genomför rättshandlingar. Svaret blir således detsamma i båda dina två frågor.

Fast egendom får utmätas (4 kap 24 utsökningsbalken). Även en utmätt andel av fast egendom kan på yrkande av sökanden, gäldenären eller någon annan delägare till fastigheten – det vill säga du, den andra ägaren och den som begärt utmätningen – Kronofogdemyndigheten förordna om att hela fastigheten ska säljas på exekutiv auktion (8 kap 8–9 § utsökningsbalken). Saken förutsätter att lagen om samäganderätt är tillämplig, vilket den är nu (1 § nämnda lag). Övriga delägare får då chansen att uttala sig. Försäljningen kan dock endast förhindras om synnerliga skäl föreligger – exempelvis om tillfällig lågkonjunktur gör att försäljningen kommer inbringa ovanligt lågt belopp – eller om fastigheten istället kan klyvas till flera (6–7 § lagen om samäganderätt). Säljs hela fastigheten, har du givetvis rätt att få din andel av köpeskillingen.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare