Utmätning av en ägares andel i fast egendom utan övriga ägares samtycke?

Hej!

Min fru och jag äger en fastighet med 75% ägarandel tillsammans och står för alla lån i fastigheten.

Våra 3 döttrar äger 8,3% vardera. Nu är det så att en av våra döttrar har en skuld som gått till Kfm. Nu undrar jag, kan de alltså Kfm kräva en så kallad utmätning av fastigheten, utan de övriga ägarnas tillåtelse el godkännande? Dottern är 35 år fyllda ska väl nämnas.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om din fråga finns främst i Utsökningsbalken.

Huvudregeln är att all egendom som tillhör eller ska anses tillhöra dottern får utmätas. Då din dotter äger 8,3 % av fastigheten kan alltså denna andel utmätas ur fastigheten, oberoende av om övriga ägare godkänner det.

Undantag till denna regel finns i 5 kap. Utsökningsbalken. Bland annat finns undantag för hyresrätter och bostadsrätter som är personens stadigvarande bostad (5 kap. 1 § Utsökningsbalken). Det finns dock inget direkt undantag för fastigheter. Det skulle kunna vara så att undantaget för bostadsrätter även skulle kunna gälla för fastigheter som tjänar till personens stadigvarande bruk, men det finns just nu inget svar på det. Detta skulle också förutsätta att din dotter bor på fastigheten. Om det var möjligt att undanta fastigheten genom regeln i 5 kap. 1 § får det heller inte vara oskäligt att fastigheten undantas från utmätning. Högsta Domstolen har här ställt ganska strikta krav på att bostadsrätter som överstiger ett visst värde ska få utmätas. Är eran fastighet värd mycket skulle alltså detta va ett ytterligare hinder för att förhindra en utmätning.

Sammanfattningsvis är det väldigt troligt att Kfm får utmäta din dotters andel i fastigheten. Om ni vill undvika risken för detta är mitt råd att ni köper ut hennes andel alternativt att hon ger er fastighetsandelen som gåva.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare