Utmätning av egendom som finns hos annan

Hej, jag har köpt husbil som jag står för alla kostnader, men min mamma står på lån och som ägare. Om nått händer min mamma och det skulle bli utmätning osv, kan fogden då göra utmätning på husbilen som jag betalat handpenning på tex. Och den står på min gård och HON har aldrig ens haft en nyckel till husbilen. Den är belånad till ca 70-80 procent.

Hur ställer sig fogden till belånade egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att det egentligen är din mamma som äger husbilen, men att du betalar av lånet som hon har tagit och att du även har betalat handpenningen.

Kan husbilen utmätas för din mammas skulder trots att den står hemma hos dig och att du betalat handpenningen?

I princip allt som man själv äger kan utmätas. Eftersom det är din mamma som står som ägare av husbilen betyder det att den skulle kunna bli utmätt för hennes skulder. Det spelar då ingen roll att husbilen står hemma hos dig eller att du betalar alla kostnader för den. Inte heller de faktum att du betalat handpenning eller att din mamma tagit ett lån hindrar kronofogen från att kunna utmäta husbilen. Det enda som räknas är att det är din mamma som står som ägare av den och då får den utmätas (se utsökningsbalken, 4 kap. 17 §).

En annan sak är om det skulle vara så att ni egentligen äger husbilen tillsammans, eller om du i framtiden kommer att köpa in dig så att ni då börjar äga den tillsammans. Om det då skulle bli utmätning hos din mamma kommer kronofogden att kunna sälja husbilen, men i så fall kommer du att få en del av köpeskillingen som motsvarar din ägarandel, dvs. 50 % om du skulle vara ägare till hälften av bilen. Om du skulle köpa loss husbilen helt och hållet skulle den däremot inte kunna utmätas för din mammas skulder.

Hur ställer sig fogden till belånad egendom?

Även egendom som man har tagit lån för att kunna köpa kan utmätas. Lite förenklat kan man säga att pengarna från försäljningen går till den som man tagit lånet av (och som alltså inte har fått betalt ännu). Om det är du eller din mamma som betalar av lånet spelar inte heller någon roll, så länge som din mamma står som ägare.

Vad du kan göra om du vill undvika en framtida utmätning

Till att börja med kan sägas att kronofogen bara utmäter egendom som har ett ekonomiskt värde och kronofogen får inte utmäta egendom på ett olämpligt sätt för den skuldsatte. Det betyder att skulden först och främst ska täckas med egendom som den skuldsatte (gäldenären) kan klara sig utan. Om en person har en skuld på 2000 kr så kommer inte kronofogden att utmäta den personsen hus så länge som det finns något annat utmätningsbart som kan täcka skulden, exempelvis en TV. Det är alltså inte säkert att kronofogden skulle ta just husbilen om det finns något annat som kan säljas för att täcka skulden.

Ett tips är att sälja egendom som man äger och inte har så mycket emot att bli av med om man börjar få svårt att betala av sin skulder. Om man t.ex. säljer motorn till en båt innan det blir utmätning, så slipper man att kronofogden tar hela båten i anspråk vid utmätningen, förutsatt att pengarna från motorn (eventuellt tillsammans med annat) räcker till att betala skulden.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare