Utmätning av egendom gäldenären har på avbetalning

Hej!

Jag har en fråga, om jag har en hel del skulder som går vidare till kronofogden, och dom bestämmer sig för att göra en utmätning i hemmet. Har dom då rätt att ta saker som jag fortfarande betalar som inte gått vidare till fogden?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om KFM (kronofogdemyndigheten) gör en utmätning så innebär det att de kommer hem till dig och i princip tar de saker som du har i din besittning (det som du har hemma hos dig) som motsvarar värdet på den skuld du har. Sedan säljer de dessa saker på exekutiv auktion och betalar på så sätt din skuld. Gällande saker som du fortfarande betalar på, dvs. du har köpt något på avbetalning, så hindrar det inte att KFM tar även dessa saker (även om det föreligger ett s.k. återtagningsförbehåll), se 5:5 utsökningsbalken. Men om det finns ett sådant återtagningsförbehåll så får KFM inte sälja egendomen om inte köpeskillingen räcker till för att täcka säljarens kvarstående fordran eller om denne ger sitt samtycke till att godset säljs med förbehåll för hans rätt. Det senare innebär att förvärvaren tar över avbetalningsköparens betalningsansvar enligt avtalet, se 9:10 utsökningsbalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare