Utmätning av arv

hej.

Jag har skulder som kronofogden mäter ut varje månad.

jag ska nu fått ett arv i form av fonder efter min mormor & morfar

och undrar nu om kronofogden tar detta arv?

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregel
Eftersom att arvet blir en tillgång kommer Kronofogden kunna utmäta detta.

Undantag
1) Detta är dock satt under förutsättningen att egendomen är utmätningsbar. T.ex. finns regeln i 5 kap. 1 § utsökningsbalken om viss egendom som är nödvändig för ditt leverne med mera, sådan egendom får inte utmätas.
2) Ännu ett undantag som gör att arvet inte kan utmätas är ifall du fått det genom testamente av dina morföräldrar och detta testamente angav att egendomen inte får överlåtas, då kan Kronofogden inte heller utmäta egendomen enligt 5 kap. 5 § utsökningsbalken.

Ifall inget av dessa undantag är uppfyllda kommer Kronofogden att kunna utmäta egendomen.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare