Utmätning av annans egendom

Hej,

Min son har skulder hos KFM, jag har nu tagit hjälp av han att reparera min nya bil - den köptes som ett renoveringsobjekt. Köpte den för 46'. Min son hjälpte mig att köpa bilen också. Som att han bor i en annan stad så har han lånat bilen undertiden han lagar den. För att åka fram och tillbaka med den är inte riktigt ekonomiskt. Reservdelarna beställs från utlandet hem till honom men med mitt kort. Jag har köpekontrakt på bilen när jag köpte den med den gamla ägaren, papper på överföringen som gjordes från min bank. Bilen står på mig, jag betalar vägskatt + försäkring. Nycklar, papper och sommardäcken ligger t.o.m hemma hos mig. Det lär väll räcka för att bilen inte skall utmätas? Detta är inge bluff och båg utom lånade ut den så att han kan laga den. Men efter uppståndelsen i tidningar om att kfm kan utmäta bilar som brukas av skuldsatta så blev jag orolig. Om dom skulle stoppa han efter vägen så lär jag väll kunna mmsa köpekontraktet till dom samt kvitto från överföringen av köpet från min bank? Då bör dom väll kunna låta han köra vidare? Om dom kan ta bilen, hur skyddar jag bilen? För man måste ju kunna låna ut bilen för reperation till sitt eget barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utmätning behandlas i utsökningsbalken (UB) enligt 1 kap 1 § UB, bestämmelserna finns i 4 kap UB.

Enligt 4 kap 17 § UB får egendom som tillhör gäldenären utmätas. Enligt 4 kap 18 § UB antas gäldenären vara ägare till egendom som gäldenären har i sin besittning. Går det att bevisa att egendomen tillhör någon annan än gäldenären ska egendomen inte utmätas. Av din fråga verkar det som att du har väldigt goda möjligheter att bevisa att bilen tillhör dig och inte din son med tanke på köpekontraktet, att du betalar skatt och försäkring och att det är du som betalar reservdelarna. Med detta bevisat ska bilen inte utmätas för din sons skulder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare