Utmätning

Så får två år sedan försökte kronofogden göra utmätning på mitt hus. Det gick dock inte då en försäljning inte skulle täcka skulderna då det blev för lågt värderat. Utmätningen hävdes. Nu undrar jag om de kan göra ett nytt försök, eller finns någon lag eller paragraf att de bara försöker en gång? Är orolig att om jag behöver måla tex fasaden så kanske värdet stiger så de försöker göra utmätning igen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

En förutsättning för att utmäta en bostad är att en försäljning av den ger vinst efter att alla omkostnader för försäljningen är betalda (4 kap. 32 § 2 st. Utsökningsbalken).

Om kronofogden inte kan sälja det de utmätt gör de vanligen ett nytt försök för att sälja egendomen. Om försäljningen misslyckas igen upphäver de utmätningen och du får tillbaka din egendom.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare