Utlännings möjlighet att ansöka om svenskt medborgarskap

hej!

jag undrar om jag kan få svenska medborgskap om jag har haft uppehållstillstånd för mer än 20 år, har 2 svenska barn men har vistas utomland för sista 5 år.

jag har även jobbat som handläggare på Migrationsverket på ett år

tak för svaret

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beviljande av svenskt medborgarskap:
En utländsk person kan enligt 11 § Lag om svenskt medborgarskap ansöka om samt beviljas svenskt medborgarskap om hen har:
1. Styrkt sin identitet
2. Fyllt 18 år
3. Permanent uppehållstillstånd i Sverige
4. Hemvist i Sverige sedan 2 år tillbaka om hen är norsk, dansk, finländsk eller isländsk medborgare/ sedan 4 år tillbaka om om hen är statslös eller att bedöma som flykting/ sedan 5 år tillbaka i fråga om hen är annan utlänning.
5. Haft och förväntas ha ett hederligt levnadssätt

Jag kommer nedan förklara några av rekvisiten mer ingående.

1. Styrka sin identitet
Rekvisitet om att styrka sin identitet är uppfyllt då man lämnat information om sitt namn, om när man föds samt sitt medborgarskap (om sådant finns). Du kan styrka detta genom att visa ett hemlandspass eller identitetsdokument i original eller genom att en nära släkting intygar identiteten.

4. Hemvist i Sverige
Med hemvist menas att man legalt stadigvarande bor i Sverige. Det vill säga att ett uppehållstillstånd råder och att man stadigvarande vistas i landet. Om du inte har norskt, danskt, finländsk eller isländskt medborgarskap eller är statslös/ flykting måste du ha haft hemvist i Sverige sedan 5 år tillbaka för att få svenskt medborgarskap.

Hemvisten börjar löpa från den dag man ansökt om uppehållstillstånd för bosättning eller om permanent uppehållstillstånd som man också fått beviljat (tillfälligt uppehållstillstånd t ex. för besök räknas alltså inte).

I det fall man reser utomlands i mer än sex veckor under ett år räknar man av resan från hemvisttiden. I det fall man flyttar till annat land bryts hemvisten. Hemvisten börjar i det fallet löpa från dagen man flyttar tillbaka till Sverige.

5. Haft och förväntas ha ett hederligt levnadssätt
Med hederligt levnadssätt menar man att personen inte begår kriminaliserade gärningar. För att få svenskt medborgarskap beviljat krävs alltså att man tidigare inte begått något brott och inte heller förväntas begå brott.

I ditt fall:
Utefter vad du skrivit förutsätter jag att du varit bosatt i annat land än Sverige de senaste 5 åren. På grund av detta har din hemvist i Sverige avbrutits och du kan därför inte för närvarande beviljas svenskt medborgarskap. För att få det beviljat behöver du vara bosatt i Sverige de kommande 5 åren. Såklart måste du också uppfylla resterande rekvisit.

Du hittar information om allt detta på migrationsverkets hemsida. Där kan du testa om du har möjlighet att få svenskt medborgarskap beviljat genom att svara på några frågor. Du hittar testet här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare