Utlåning av bostadsrätt

Hej! Om man bor i sin bostadsrätt och är på semester i annan ort, eller jobbar under sommaren. Är det ok att låta en kompis tillfälligt låna sin bostadsrätt? Detta för att ta hand om växter, samla in post osv. Tanken är även att kompisen vissa nätter övernattar. Detta handlar om en tid på max några månader. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 10 § Bostadsrättslagen (BrL) får man endast hyra/låna ut sin bostadsrätt om bostadsrättsföreningens styrelse gett sitt samtycke till uthyrningen. En bostadsrättshavare får ha inneboende, men för upplåtelse av hela lägenheten krävs styrelsens godkännande. Skulle det vara så att styrelsen nekar uthyrningen, kan man istället vända sig till hyresnämnden. Hyresnämnden kan då istället meddela tillstånd, vilket följer av 7 kap. 11 § BrL. Tillstånd ska meddelas om bostadsrätthavaren har skäl för uthyrningen och om bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att neka samtycke. Ett skäl för att få hyra ut under en period är om innehavaren ska bo på annat håll, till exempel på grund av arbete. Befogad anledning för föreningen att neka samtycke tar framförallt sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer. Märk även att tillståndet att hyra ut bostadsrätten ska begränsas till en viss tid.

Slutsats: Börja med att höra med styrelsen för ett eventuellt samtycke till utlåningen. Annars kan du vända dig till Hyresnämnden för tillstånd. Eftersom du vill bosätta dig på annan ort under perioden på grund av arbete, torde skäl finnas för att utlåningen ska godkännas av nämnden.

Hoppas svaret var till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare