Utländska äktenskap

Hej!

Vet ni någonting om giftermål om man är svensk medborgare som ska gifta sig utanför EU med inte svensk medborgare? Vad som behövs från min sida i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Tyvär kan jag inte uttala migom vad du behöver ta med dig till utlandet då jag inte vet vilket land. Jag skulle rekommendera att kontakta det landets myndighet för äktenskap om vad som krävs för att ingå äktenskap i det landet.

Erkännande av äktenskap ingångna utanför Sverige regleras i Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (vidare benämnd IÄL). Huvudregeln är att äktenskap erkänns så längde de är giltiga i landet de ingicks (1 kap. 7 § IÄL). I 1 kap. 8 § IÄL punktas det upp vissa undantag om erkännande. Ingen av parterna får vid ingåendet vara under 18 år eller ingå det under tvång. Båda parterna måste också varit närvarande om den ena var svensk medborgare. Då du är svensk medborgare får det heller inte föreligga äktenskapshinder enligt svensk lag. Det handlar om att ni inte får vara släkt i upp- och nedstigande led eller att någon av er redan är gift (2 kap. 3 och 4 § ÄktB).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Filip WesterdahlRådgivare