Uthyrning via Airbnb tillåtet?

Hej !

Jag har en bostadsrätts lägenhet av tre rum. Jag själv är skriven och bor i samma lägenhet på samma adress. Ibland har jag inneboende i ett rum av min lägenhet genom Airbnb. Det kan vara högst 4 eller 6 dagar i månad som har jag inneboende det alltid är bara en person. Jag använder mina två rum själv. På Airbnb annons också står det att jag hyr ut bara ett rum i min lägenhet för inneboende Genom Airbnb.

Jag fick ett brev från SBC idag 2019.03.25, där de hotar att jag måste sluta hyra genom Airbnb annars kommer de att tvångsförsälja min bostad. Att jag kommer att bli avhysas från lägenhet.

Har de rätt att göra så.

Enligt lagen om jag förstår rätt man behöver inte ha tillstånd från BRF för att ha inneboende i sin lägenhet.

Jag vill visa skriftligt svar från er till min BRF och vill gärna skicka till SBC som har skickat brev till mig.

MVH

Jessi

Lawline svarar

Hej Jessi och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du säger krävs inget tillstånd från din bostadsrättsförening när man har en inneboende. Andra regler gäller när det är en fråga om en andrahandsuthyrning.

För att det ska definieras som en andrahandsuthyrning krävs att du låter någon bo i din lägenhet självständigt. Det vill säga när du inte själv bor där. Här saknas betydelse om det är någon närstående eller främling som hyr din lägenhet och dessutom saknas betydelse om den som hyr betalar dig eller inte. En sådan uthyrning kräver föreningens samtycke för att vara giltig, (7 kap. 10 § bostadsrättslagen) (BRL).

När man har en inneboende innebär det att du bor där samtidigt och har kontrollen över lägenheten. Alltså att den andra personen inte kan nyttja lägenheten självständigt. Detta sker oftast genom att personen hyr en del av din lägenhet, som exempelvis ett rum. Ett sådant hyresförhållande kräver inte föreningens samtycke. Det enda som begränsar detta är om den inneboende skulle innebära men för föreningen, 7 kap. 8 § BRL.

Gällande din uthyrning via Airbnb har din bostadsrättsförening därmed inte rätt att tvinga dig att sluta hyra ut, avhysa dig eller tvångsförsälja din bostad så länge det inte rör sig om en olovlig andrahandsuthyrning. Vanligt är att personer kanske hyr ut hela sin lägenhet för kortare perioder när personen är bortrest. Sådana korttidsuthyrningar räknas som en andrahandsuthyrning och är därmed otillåtna utan föreningens tillstånd. Har du, som du beskriver, en inneboende du hyr ut till samtidigt som du bor kvar i din lägenhet, har därmed din din förening inte rätt att neka det.

Möjligtvis har din bostadsrättsförening uppfattat det som att det rör sig om en korttidsuthyrning i andra hand och därmed skickat brevet till dig gällande avhysning och tvångsförsäljning. Du får därmed upplysa dem om att det inte rör sig om en sådan typ av uthyrning, utan att det rör sig om en uthyrning samtidigt som du bor kvar i lägenheten, vilket är tillåtet utan tillstånd från föreningen. Går inte detta rekommenderar jag dig att vända dig till Hyresnämnden och/eller ta hjälp av någon av våra kunniga jurister.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen för vidare rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare