Uthyrning i andra hand mot styrelsens vilja

Hej,

Jag läste om ert svar gällande juridisk persons rätt att hyra ut bostadsrätt i andra hand. Det ni svarade på rörde fritidslägenhet. Det är inte relevant i mitt fall. Därmed ställer jag nedanstående fråga till er.

Bakgrund:

I mitt fall äger mitt företag en bostadsrättslägenhet som vi har hyrt ut i 2 år (med OK från föreningen). Vi vill fortsätta hyra ut i ytterligare 5 år. (Därefter ska ett barnbarn få lägenheten, som ligger nära där vi bor, då vi vill hjälpa barnbarnet till en bostad).

Nu säger styrelsen för vår BRF plötsligt nej till uthyrning. Trots att det gäller uthyrning som permanentbostad till en skötsam person.

Fråga: Vilken juridisk rätt har föreningen att nu neka mitt företag till uthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (1991:614), BRL. Jag förutsätter att ni inte har något avtal som begränsar er uthyrningsrätt.

Uthyrning i ert fall

Uthyrning i andra hand av bostadsrätt som inte är avsedd för fritidsändamål är tillåtet om bostadsrätten ägs av en juridisk person (BRL 7 kap 6 § 2 st). Detta förutsätter dock bostadsrättsföreningens styrelses samtycke (BRL 7 kap 10 §).

Om styrelsen inte vill ge samtycke kan man i stället vända sig till hyresnämnden (BRL 7 kap 11 §). Om det är en bostadslägenhet, vilket jag förutsätter att det är, krävs för att få ett nekat tillstånd att bostadsrättsföreningen har en befogad anledning att vägra samtycke.

Befogad anledning?

I litteraturen framhålls att styrelsen, genom att acceptera en juridisk person som medlem, också accepterar att lägenheten hyrs ut. Det är nämligen det enda tillåtna enligt BRL 7 kap 6 §. Det enda som framgår kunna utgöra befogad anledning är att personen som hyr inte är skötsam.

Slutsats

Så länge föreningen inte kan visa en befogad anledning, vilket torde vara uteslutet så länge personen verkligen är skötsam, kommer hyresnämnden lämna tillstånd till andrahandsuthyrning. Rent formellt kan styrelsen alltså neka uthyrningen, men hyresnämnden kommer godkänna den varpå styrelsens inställning inte spelar någon roll.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du vill ha vidare hjälp med processen i hyresnämnden kan jag se till att byrån kontaktar dig. Om så är fallet, eller om du har någon följdfråga, är du varmt välkommen att höra av dig till mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare