Uthyrning av bostadsrätt

Hej

Min vän o hennes kille hyr en bostadsrätt i andra hand. De har skrivit ett kontrakt med bostadsrättsägaren där det står att den hyrs ut från 2016-10-01 till 2017-02-28. på kontraktet står det att det är 1 månads uppsägningstid. Nu har uthyraren ringt och sagt att de måste flytta ut innan 1/1-17 eftersom hon sålt lägenheten. Vad gäller? Är det inte 3 månader som gäller oavsett vad som står på kontraktet?

Mvh Carolina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person hyr ut en bostadsrättslägenhet och detta inte sker inom näringsverksamhet gäller lagen om uthyrning av egen bostad. Enligt 3 § 2 st. måste uppsägningstiden vara minst 3 månader när det är hyresvärden som säger upp avtalet. Om hyresgästen säger upp avtalet får uppsägningstiden bestämmas till minst en månad. Dessutom är enligt 2 § alla avtalsvillkor som är till nackdel för hyresgästen ogiltiga mot denne.

Dina vänner är därmed inte tvugna att flytta förän tre månader efter uppsägning och senast den 28 februari. De har inte rätt till att stanna längre än så eftersom hyresavtalethar ingåtts på bestämd tid.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Om du vill ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår expresstjänst, där du får en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Expresstjänsten hittar du här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare