Uthyrning av bostadsrätt

En fråga om uthyrning av bostadsrätt.

Jag har ett eget företag (aktiebolag) och jag äger en bostadsrätt. Kan jag hyra ut min bostadsrätt till mitt eget företag eller måste jag ha bostadsrättsföreningens godkännande till detta? (Jag kommer ibland ha anställda boende i bostadsrätten om jag inte är där) Föreningen tillåter inte juridisk person så jag kan inte sälja bostadsrätten till företaget.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uthyrning bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen. Av särskilt intresse är 7 kapitlet 10-12§§ i lagen. Där stipuleras att du som bostadsrättshavare får hyra ut din lägenhet endast om styrelsen godkänner detta. Väljer styrelsen att neka din begäran kan du vända dig till hyresnämnden. Tillstånd lämnas om du har "skäl" att hyra ut lägenheten. Exempel på skäl kan vara att man köpt en lägenhet som man tänkt bosätta sig i när man pensionerar sig.

I ditt fall krävs alltså antingen (1) bostadsrättsföreningens samtycke eller om detta nekas och du har skäl att hyra ut lägenheten (2), tillstånd från hyresnämnden.

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare